- Om Handel i Sölvesborg
Handel i Sölvesborg har sitt säte i Sölvesborg (Org. 836200-7554).
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till Isabella.berggren@solvesborg.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Beställning
För att handla hos oss behöver du vara 18 år. Från 16 år får du handla hos oss om du handlar tillsammans med eller med godkännande av målsman.
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till isabella.berggren@solvesborg.se
Avbeställning
Så länge varan ej har skickats av oss kan du avbeställa din vara. Kontakta oss via isabella.berggren@solvesborg.se. Skriv avbeställning i meddelandefältet och ange sedan i mailet ordernr/fakturanr som avbeställningen avser. Du får alltid svar av oss.
- Leverans
Vår normala leveranstid är 1-5 arbetsdagar beroende på vilket leveranssätt du väljer.
Ibland tar en vara slut i lager och då kan leveranstiden bli något längre. OBS! Beställningar lagda på fredag efter kl 16.00 och på helger skickas tidigast på måndagen efter.
Beställningar skickas så snart som möjligt, förutsatt att alla produkter i beställningen finns i lager. Om någon produkt i din beställning är slutsåld så skickas hela beställningen när samtliga produkter har kommit in till vårt lager. Vänligen notera i din beställning om du önskar delleverans, extra fraktavgift tillkommer.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: isabella.berggren@solvesborg.se.
Mindre paket levereras i din brevlåda/ditt brevinkast. Större paket levereras till ditt utlämningsställe.
För ej utlösta paket kommer vi dra av 395 kr på din återbetalning för att täcka uppkomna kostnader.
Vi reserverar oss för slutförsäljning.
Vid hög belastning eller vid högsäsong, främst semester och jul så kan det ta längre tid att få sin vara.
Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.
Om kostnaden på varan är under 395kr så debiteras varans kostnad.
Vi förbehåller oss rätten att på samtliga varor avsluta order och betala tillbaka pengarna pga slutförsäljning eller prissvängningar. Vi förbehåller oss även rätten att avsluta en order vid felskrivning i informationen eller om fel pris är skrivet.
- Priser
Alla priser i butiken anges i SEK.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
5. Reklamation och klagomål
Om du får en försändelse som har uppenbara skador skall du antingen neka att hämta ut paketet eller öppna det när en representant för ombudet ser på. Om produkten har skadats behöver ett ersättningsanspråk lämnas in till fraktbolaget. Deras representanter kommer att kunna hjälpa dig med denna process.
Det är mycket viktigt att du inte signerar ett paket som har skadats.
Ett annat alternativ är att vägra hämta ut paketet, som sedan kommer att returneras till oss och krediteras.
Om skadan inte var uppenbar när du fick produkten är det mycket viktigt att en anmälan görs så fort som möjligt. Normalt måste detta göras inom 7 dagar.
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Reklamationsrätten är 3 år enligt svensk lag. För att en reklamation skall godkännas ska felet ha funnits vid leveransen och ej uppkommit till följd av oaktsamhet eller oförsiktigt användande. Vi erbjuder oss alltid att ta in en produkt mot reklamationsrätten och låta en auktoriserad verkstad göra en oberoende bedömning, om felet anses vara ursprungligt kommer Listerbutiken att avhjälpa felet och returnera en fungerande produkt utan kostnad för dig som kund.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Vi ordnar returfraktsedel till dig.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt konsumentköplagen.
- Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN. ARN eller Allmänna reklamationsnämnden tar oberoende beslut ibland annat reklamationsfall. Listerbutiken rättar sig alltid efter ARNs beslut.
Vid ej godkänd reklamation kommer du att få betala returfrakten från dig till oss och från oss till dig för att få tillbaka produkten.
Vid reklamation måste du kunna visa upp faktura, kassakvitto eller annan handling som styrker ditt inköp. Vi testar ALLA returnerade produkter. Om det visar sig att den returnerade varan är felfri vid retur till oss tar vi ut en avgift, f.n 99-395 kr. Vi står ej för kostnader som orsakats av en defekt vara. Vid anmäld reklamation skickar du in den reklamerade produkten till adressen på vår webbplats. Meddela orsak till returen samt skicka varan som ska returneras tillsammans med fakturan eller följesedel/orderbekräftelse. Kontakta oss innan reklamation.
Skulle du få en defekt eller fellevererad vara rekommenderar vi dig att kontakta vår kundtjänst på kaa@listerbutiken.se direkt för korrekta retur uppgifter och snabbaste service. Dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrad att undersöka varan vid leverans.
Listerbutiken säljer alla produkter med 1 års garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen. För att garantin ska gälla måste vi kontaktas, vi betalar inte reparation/undersökning av varor hos andra butiker.
Garantin gäller ej förbruknings detaljer eller batterier eller om man misskött varan.
Du som kund har 3 års reklamationsrätt.
Ditt garantibevis är din orderbekräftelse som du erhåller via e-post. Om den har försvunnit så kan man inte reklamera en vara. Varor som skickas tillbaka för reklamation och som inte har fel skickas tillbaka och frakt och arbetskostnader för oss debiteras.
Garanti
Garanti avser avhjälpande av fel om en vara är defekt och felet kan anses ha funnits vid leverans av varan. Garanti omfattar ej de typer av skador som kan anses orsakade av konsumenten själv, dvs yttre- eller egen åverkan. Yttre- eller egen åverkan omfattas av fel som uppkommit genom oaktsamhet, exempelvis fuktskador-, tappskador- eller skador till följd av felaktig montering.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till isabella.berggren@solvesborg.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Inget som säljs här ska ges till barn under tre år pga små delar som kan lossna och fastna i halsen.
* Förpackningar och påsar ska hållas borta ifrån små barn pga kvävningsrisken.
Alla bilder och texter på denna domän är vår egendom.
* Information och specifikationer kan ändras i informationen på en vara när som helst utan att kund som köpt blir meddelad. Funktioner kan läggas till och plockas bort, detta är inget skäl till reklamation.
* Alla produktbilder har endast beskrivande funktion: i händelse av avvikelse mellan bild och referens (artikelnummer), levereras objektet enligt artikelnummer.
Säljaren kan ej lastas för felaktig hantering eller egna åtgärder vidtagna i samband med köp, installation eller bruk. Säljaren kan ej heller lastas för skada på person eller egendom som uppkommit, direkt eller indirekt, vid installation och/eller bruk av sålda produkter även om produkten är felaktig. Vid tveksamhet bör en fackman anlitas för installation. Förpackningarnas utseende kan variera, men innehållet är alltid beställd produkt.
- Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Listerbutiken kan inte hållas ersättningsskyldiga om en vara inte postas på utsatt tid eller försenas i postens hantering. Vi betalar heller inte returfrakt om en vara skickas senare än vad som står på orderbekräftelsen.
- Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens webbplats.
- Personuppgifter
Genom att handla hos listerbutiken.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
Listerbutiken är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantörer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
Handel i Sölvesborg är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.